Translate this blog to your own language...

19 mei, 2017

Bloemetjes en Vlinders...


Altijd ben ik helemaal verliefd als deze Primula Vialii bloeit...
Dit jaar heb ik ze opnieuw aangekocht...
Het zijn wel vaste planten maar af en toe leggen ze toch het loodje...
Het is ook best een toer, om in een tuin op het noorden,
waar je als plant je best moet doen om een zonnestraaltje te vangen...


 De Botanische naam is Primula vialii oftewel de Orchideeprimula of Sleutelbloem
De bloemen hebben een violet rode kleur en bloeien van mei tot, als je geluk hebt juli
 ze worden ongeveer 30 cm hoog...
Bij ons hebben ze een plekje bij de vijver gekregen...


De paarse bloemetjes komen van onder naar boven uit 
de rode schutblaadjes...


Op de schutting van de tuin...


Hebben we om een vrolijke noot aan te brengen 
aardewerk vlinders opgehangen...

Toen ik van de week het geluk had dat het mooi warm weer
in de tuin was, dacht ik... wat zie ik nou...

We hebben in de overkapping, dat we oneerbiedig het hok noemen,
door mijn maatje gemaakte verlichting hangen, gemaakt van keukenraspen....

Omdat ik weet dat mijn maatje af en toe een grapje met mij wil uithalen...
Dacht ik... wat heeft hij nu gedaan... een fel gele vlinder sticker geplakt???


Dat moest nader onderzocht worden...


en wat bleek het heeft echte pootjes...
Het is een echte vlinder!!!


Zo fel geel met roodbruine vlekjes...
Wat is google toch handig....
Het is een Hagedoornvlinder (Opisthograptis luteolata) 
Ze behoort tot de kleinere spanners zegt de Wikipedia.
Ze heeft een opvallende echt citroengele kleur
met aan de voorste rand roodbruine vlekjes 
die ik van een afstand zag als rood. 
Ook heeft ze een paar zwart om wit gerande vlekjes
en wat gevlekt grijze...
Een voorvleugel is ongeveer 1.5 cm lang.


Is ze niet prachtig!!!
En wat een cadeautje van moeder natuur dat ze zomaar
bij ons in de tuin zat en dat ik haar mocht bekijken...
Even later was ze weg... 
Maar wat bleef...


Is de Primula...


en natuurlijk ook deze...
Waar ik al weken achter glas naar heb gekeken...
Dat is wel het voordeel van weinig zon...
de bloemen groeien en bloeien langzamer dan in de zon...
Zo kan ik er langer van genieten...
Hoop dat jullie van dit kunststuk van moeder natuur
 net zo van genieten als ik!

Fijne dag,
groetjes van Marijke

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie plant je Primula , en geweldig die knal gele vlinder, heb ik nog nooit gezien. Hij is vast op je mooie gekleurde porseleinen vlinders afgekomen. Fijn weekend Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig hoor en wat bijzonder die vlinder.....liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze plant kende ik niet, al klinkt de naam toch wel bekend in de oren. Hij is prachtig en kleurt mooi bij de vlinders. De gele vlinder was een leuk extraatje. Grappig die keukenrasplamp. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

Anonieme reacties kunnen niet worden geplaatst!
Het is niet toegestaan om links te plaatsen in reacties.
Reacties met links naar andere websites worden altijd verwijdert!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...